Pakket 2A:
Scholen die begaafdheidsprofielschool willen worden en die dat willen doen op een daltonmanier.
Bijeenkomst 1
- Visie, waar vanuit willen we BPS zijn?
- Wat zou de ‘dalton-influence’ voor je kunnen betekenen?
- Waar zit onze kracht? Nu? Visie/missie?
- Wat is onze beginsituatie?
- Waarom denken we dat werken op een daltonmanier zou kunnen passen bij onze wens BPS te worden?
Bijeenkomst 2
- Metacognitie
- Vragen stellen
Bijeenkomst 3
- Waar willen we zelf naar toe?
- Waar staan we voor als BPS?
Optioneel pakket B (inclusief kennis hoogbegaafdheid)
3 bijeenkomsten met kennis over hoogbegaafdheid:
- Wanneer zijn kinderen hoogbegaafd?
- Verschil hoog-intelligent/hoogbegaafdheid
- Doorgaande lijn in ontwikkelingsfases kinderen naast hoogbegaafdheid gelegd. Startend bij OB/MB.
- Verder in de ontwikkelingsfases vanaf de MB naar BB toe.
Bijeenkomst 4
- Effectiviteit, doelmatigheid en eigenaarschap op ieder niveau.
- Hoe vertalen we effectiviteit vanuit:
- leerkrachthandelen
- leerlinghandelen
- leerstof
- differentiatie
- instructies
Bijeenkomst 5
- (Groeps)organisatie: hoe organiseer ik effectiviteit op ieder niveau.
- Verdieping op bijeenkomst 4, op organisatie en klassenmanagement gericht.
Bijeenkomst 6
- De organisatie van de taak op maat als middel voor een specifiek aanbod.
- Wat kan de taak als middel voor effectiviteit en klassenmanagement voor ons betekenen?
- En voor de leerling?
- En voor onze school om onze missie te verwezenlijken?
Bijeenkomst 7
- Leerlingportfolio, achtergronden, mogelijkheden, structurele inzet.
- Wat is de plek van het portfolio binnen het leren van het kind? (structureel vanuit visie)
- Wat is de opbouw?
- Gewenste format, welke spelregels hanteren we voor het toepassen?
Bijeenkomst 8
- Coachgesprekken met kinderen, de techniek en organisatievoorwaarden
- Een wezenlijk onderdeel binnen de stap kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces.
- Een onderdeel van het leerlingportfolio.
Bijeenkomst 9
- Het eigen ontwikkelplan, diversiteit binnen de basistaak of eigen taak, vorm van leerling gestuurde differentiatie
- Een wezenlijk onderdeel binnen de stap kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces.
- Het aanbod stimuleert de leerling tot cognitieve, creatieve, sociale en mentale groei. Het eigen ontwikkelplan is een middel en structurele handelwijze om dit mogelijk te maken.
- Het structurele coachgesprek een voorwaarde om het plan in gezamenlijke sturing tot stand te laten komen.
- Een onderdeel van het leerlingportfolio
Bijeenkomst 10
- Keuzes maken/ kiezen voor ambitie met als uitgangspunt inzicht in je kennen en kunnen
- Leerlingen eigenaarschap te laten ervaren d.m.v. keuzes maken.
- Waar liggen talenten? Interesse? Gaan je ogen van glimmen? Waar leg je de lat?
- Een onderdeel van het leerlingportfolio
Bijeenkomst 11
- Evalueren reflecteren, als techniek om het optimale uit jezelf te kunnen halen.
- Als de doelstelling helder is, is reflectie mogelijk.
- Welke beslissingen neem je op grond van inzicht in je mogelijkheden? (leerling)
- Waar krijgt de leerling de mogelijkheid binnen dit proces zich eigenaar te voelen van zijn eigen leerproces?
- Een onderdeel van het leerlingportfolio.
Bijeenkomst 12
- Samenwerkendleren, pedagogisch en didactisch. Welke vaardigheden heb je nodig in de 21ste eeuw?
- De school heeft een duidelijke functie wanneer het gaat om socialiseren en communiceren. Brengt mensen in verbinding met elkaar.
- Wat leren wij onze kinderen in dit kader? En welke middelen gebruiken we daarbij? (metacognitieve vaardigheden)
Bijeenkomst 13
- Zelfstandigleren, de techniek en de voorwaarde. Hoe zorg je dat een leerling zich in gaat spannen?
- Hoe stel je een leervraag?
- Wat wil je leren?
- Hoe zorg je dat leren een succes is? (metacognitieve vaardigheden)
- Een onderdeel van het leerlingportfolio.
Bijeenkomst 14
- Sterkte- Zwakte analyse
- Eigenaarschap van de eigen organisatie.
- Waar sta je nu?
- Waar staan jullie nu?
- Hoe zorg je dat je een lerende organisatie bent en blijft?
- Wat is de volgende stap?